ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор закладу
___________Катерина ПАНКОША
План заходів
Білоцерківського закладу загальної середньої освіти ІІ-ІІІ ступенів з інституційною формою навчання №1
з реалізації Закону України щодо протидії булінгу на 2020\2021 н.р.
№ | Назва заходу | Термін виконання | Виконавці |
1. | Моніторинг учнів, батьків, педагогів та працівників закладу щодо вивчення причин та умов виникнення ймовірних ризиків прояві протиправної поведінки учасників освітнього процесу. | Постійно | психологічна служба |
2. | Провести інформаційно-просвітницькі заходи щодо протидії булінгу в освітньому середовищі: · Булінг у школі: чому діти цькують дітей і що з цим робити; · Жертва у дитячому колективі. Як навчити школяра протидіяти булінгу; · Коли вашу дитину цькують. Посібник для батьків; · Мова знущання: як відрізнити булінг від стьобу?; · Проблема булінгу очима підлітка; · Поради для жертв шкільного цькування; · Психологічне та фізичне насильство у школі. Хто має відповідати за законом? | Постійно | психологічна служба, класні керівники |
3. | Провести місячник з протидії булінгу та насильства: Стоп! Тут мій кордон або правила безпечної поведінки; · Це - моя територія! · Профілактика булінгу в учнівському колективі; · Перегляд мультфільмів з коментуванням, щодо кібербулінгу: Мультфільм «Мобільні – це класно»; Мультфільм «Історія двох пар» Мультфільм «Ти також заблукав у цьому світі, як і я?» Мультфільм «Залежність від соціальних медіа» 3D-анімація «Приклеєний» 3D-анімація «Смартфонозалежність» Мультфільм «Технології та родина» · Булінг, мобінг, кібербулінг – профілактика в освітньому середовищі. | Листопад 2020 | психологічна служба |
4. | Оприлюднити на офіційному веб-сайті закладу: · Телефон довіри; · Правила поведінки здобувачів освіти; · План заходів освіти, спрямованих на запобігання та протидію булінгу; · Процедури подання учасниками освітнього процесу заяв про випадки булінгу в закладі освіти; · Порядок реагування на доведені випадки булінгу у школі та відповідальність осіб, причетних до булінгу. | До жовтня 2020 | психологічна служба |
5. | Створити комісію з розгляду випадків булінгу та оформити журнал реєстрації рішень комісії, які зберігаються у паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії. | До лютого 2021 | адміністрація закладу, психологічна служба |
6. | Залучити громадські, батьківські, молодіжні організації, представників служб у справах дітей та ювенальної превенції. | Постійно. | психологічна служба |
7. | Взяти участь у он-лайн курсі «Протидія та попередження булінгу в закладах освіти » за посиланням. | До січня 2021 | психологічна служба, класні керівники |
Образливі прізвиська, глузування, піддражнювання, підніжки, стусани з боку одного або групи учнів щодо однокласника чи однокласниці – це ознаки нездорових стосунків, які можуть призвести до цькування — регулярного, повторюваного день у день знущання. Регулярне та цілеспрямоване нанесення фізичної й душевної шкоди стало об’єктом уваги науковців і педагогів, починаючи з 70-х років минулого століття, й отримало спеціальну назву – булінґ.
Практично в кожному класі є учні, які стають об’єктами глузувань та знущань, а також агресори, які є ініціаторами булінґу.
Найчастіше цькування ініціюють надміру агресивні діти, які люблять домінувати, тобто бути «головними». Їх не турбують почуття і переживання інших людей, вони прагнуть бути в центрі уваги, контролювати все навколо. Принижуючи інших, вони підвищують власну значущість. Нерідко це відбувається через глибокі психологічні комплекси кривдників. Можливо, вони самі переживали приниження або копіюють ті агресивні й образливі моделі поведінки, які є у їхніх сім'ях.
Зазвичай об'єктом знущань (жертвою) булінґу вибирають тих, у кого є дещо відмінне від однолітків. Відмінність може бути будь-якою: особливості зовнішності; манера спілкування, поведінки; незвичайне захоплення; соціальний статус, національність, релігійна належність. Найчастіше жертвами булінґу стають діти, які мають:
Людину, яку вибрали жертвою і яка не може постояти за себе, намагаються принизити, залякати, ізолювати від інших різними способами. Найпоширенішими формами булінґу є:
Види булінґу можна об’єднати у групи словесного (вербального), фізичного, соціального (емоційного) й електронного (кібербулінґ) знущання, які часто поєднуються для більш сильного впливу.
70 % знущань відбуваються словесно: принизливі обзивання, глузування, жорстока критика, висміювання та ін. На жаль, кривдник часто залишається непоміченим і непокараним, однак образи безслідно не зникають для «об’єкта» приниження.
Фізичне насильство найбільш помітне, однак становить менше третини випадків булінґу (нанесення ударів, штовхання, підніжки, пошкодження або крадіжка особистих речей жертви та ін.).
Найскладніше зовні помітити соціальне знущання — систематичне приниження почуття гідності потерпілого через ігнорування, ізоляцію, уникання, виключення.
Нині набирає обертів кібербулінґ. Це приниження за допомогою мобільних телефонів, інтернету. Діти реєструються в соціальних мережах, створюють сайти, де можуть вільно спілкуватися, ображаючи інших, поширювати плітки, особисті фотографії або зроблені в роздягальнях чи вбиральнях.
Жертви булінґу переживають важкі емоції – почуття приниження і сором, страх, розпач і злість. Булінґ вкрай негативно впливає на соціалізацію жертви, спричиняючи:
Молодші школярі мають неодмінно звертатися по допомогу до дорослих — учителів і батьків. Допомога дорослих дуже потрібна і в будь-якому іншому віці, особливо якщо дії кривдників можуть завдати серйозної шкоди фізичному та психічному здоров'ю.
Старші діти, підлітки можуть спробувати самостійно впоратись із деякими ситуаціями. Психологами було розроблено кілька порад для них.
Як впоратися з ситуацією самостійно
Багато учнів соромляться розповідати дорослим, що вони є жертвами булінґу.Проте якщо дитина все-таки підтвердила в розмові, що вона стала жертвою булінґу, то скажіть їй:
Не залишайте цю ситуацію без уваги. Якщо дитина не вирішила її самостійно, зверніться до класного керівника, а в разі його/її неспроможності владнати ситуацію, до завуча або директора школи. Найкраще написати і зареєструвати офіційну заяву, адже керівництво навчального закладу несе особисту відповідальність за створення безпечного і комфортного середовища для кожної дитини.
Якщо вчителі та адміністрація не розв’язали проблему, не варто зволікати із написанням відповідної заяви до поліції.
Що можуть зробити вчителіУ школі вирішальна роль у боротьбі з булінґом належить учителям. Проте впоратися з цією проблемою вони можуть тільки за підтримки керівництва школи, батьків, представників місцевих органів влади та громадських організацій. Для успішної боротьби з насильством у школі:
Навчання навичок протидії булінґу в школі
Насильство у школі – буденна реальність для багатьох людей в усьому світі. Переслідування, знущання, погрози онлайн, образи – все це негативно впливає на школяра та його успіхи в навчанні. Що стоїть за насильством у школах і що можна зробити, аби зупинити його, учні можуть дізнатися на тренінгах, які проводять на уроках основ здоров’я або у старшій школі на виховних годинах.
Нижче наведено тренінги, що їх проводять за чинною програмою предмета «Основи здоров’я» для учнів 1-9 класів. Ознайомлення з цими тренінгами важливе для розуміння того, яким чином досягається набуття життєвих навичок у рамках освітнього процесу.
Тренінги для початкової школи
4 клас
Тренінг 4. Як відстояти себе.Діти демонструють уміння говорити «ні» на пропозиції однолітків, називають способи протистояння насиллю у своєму середовищі, наводять приклади позитивного та негативного впливу однолітків.
Тренінги для основної та старшої школи
7-8 клас
Тренінг. Спілкування з однолітками. Учні розвивають навички рівноправного спілкування з однолітками, вчаться розпізнавати ознаки дружнього й недружнього спілкування, протидіяти проявам агресії у своєму середовищі, захищати друзів від кривдників, звертатися по допомогу в критичних ситуаціях.
9-10 клас
Тренінг. Як протистояти тиску однолітків.У ході заняття учні вчаться розпізнавати маніпуляції і протидіяти їм, демонструють уміння відмовлятися від небезпечних пропозицій сторонніх людей, друзів, протидіяти тиску компанії.
Тренінг. Підліткові компанії.Учні вивчають ознаки дружніх, недружніх, небезпечних компаній. Демонструють здатність припиняти агресію і насилля у своєму середовищі.
11-12 клас
Тренінг 3. Стоп булінг.Розвивають навички співчутливого ставлення до жертв насилля, навички надання і отримання допомоги. Вчаться розрізняти булінґ і піддражнювання, розробляють стратегії подолання булінґу
Тренінг 4. Безпека спілкування у мережі Інтернет.Учні усвідомлюють відмінності між поняттями «булінґ» і «кібербулінґ», демонструють навички в умінні захищати персональні дані, уникати ризикованої поведінки в мережі Інтернет.
Список використаних джерел:
ЗРАЗОК ЗАЯВИ
Директору БЗІФН №1
Панкоші К.Л.
(ПІБ учня/учениці,клас)
Адреса фактичного проживання
Контактний телефон
Заява
Я, (ПІБ учня/учениці, вказати клас), повідомляю, що учень або учні (вказати ПІБ учня/учнів, клас) мене ображає/ображають. Це виражається в тому, що ….(перерахувати види образ, цькувань), які були застосовані до мене.
Прошу допомогти у вирішенні даної ситуації, що склалася.
Дата Підпис
Директору БЗІФН №1
Панкоші К.Л.
(ПІБ учня/учениці,клас)
Адреса фактичного проживання
Контактний телефон
Заява
Я, (ПІБ батьків),батько або мати учениці(ПІБ учня/учениці, вказати клас) повідомляю, що учень або учні (вказати ПІБ учня/учнів, клас) ображає/ображають мою дитину. Це виражається в тому, що ….(перерахувати види образ, цькувань), які були застосовані до неї.
Прошу допомогти у вирішенні даної ситуації, що склалася.
Дата Підпис
Всеукраїнська «гаряча лінія» для дітей та про дітей у Міжнародному жіночому правозахисному центрі «Ла Страда-Україна»
0 800 500 225(дзвінки на лінію - безкоштовні як зі стаціонарних телефонів на всій території України, так і з мобільних усіх українських операторів)
(772– безкоштовно з мобільного для абонентів Київстар)
Національна «Гаряча лінія» з питань запобігання насильству у сім’ї, торгівлі людьми та гендерної дискримінації
0-800-500-335безкоштовно з міських телефонів та для абонентів усіх мобільних операторів України, крім МТС
386– для абонентів МТС
044 205 36 94для дзвінків у межах Києва та з закордону
Графік роботи
у робочі дні з 9.00 до 20.0
у суботу з 9.00 до 16.00
Національна «Гаряча лінія» з проблем ВІЛ/СНІД
0-800-500-45-10цілодобово безкоштовно з міських телефонів, з міських таксофонів нового зразку
Національна «гаряча лінія» з питань міграції та протидії торгівлі людьми(працює на базі Представництва міжнародної організації з міграції в Україні)
0 800 505 501дзвінки зі стаціонарних телефонів в межах України безкоштовні
527безкоштовно для абонентів МТС, Київстар, lifе
У БІЛІЙ ЦЕРКВІ ВИ МОЖЕТЕ ЗВЕРНУТИСЯ:
З 01 березня 2017 року при центрі практичної психології, соціальної і виховної роботи управління освіти і науки Білоцерківської міської ради працює «Телефон довіри» для учнів, батьків, педагогів.
Графік роботи:
з понеділка по четвер – з 18.00 до 20.00 години,
у суботу – з 12.00 до 14.00 за номерами:
Служба у справах дітей | 5-15-58, 5-22-46 |
Відділ у справах сім’ї та молоді Білоцерківської міської ради | 6-25-36, 6-67-31 |
Міський центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді | 6-83-11 |
Центр соціально-психологічної реабілітації дітей «Злагода» | 39-90-55 |
Білоцерківський сектор ювенальної поліції (кримінальна міліція у справах дітей) | 5-95-36 |
Центр практичної психології, соціальної і виховної роботи управління освіти і науки Білоцерківської міської ради | 5-10-58 |